Lähde: The Book of Sincerity.
1. Bishr al-Haafiilta on kerrottu hänen sanoneen: Että tavoittelen maailmaa puhallinsoittimella on rakkaampaa minulle kuin, että tavoittelen sitä diinin avulla.
2. Ibraahim an-Nakha’iilta on kerrottu hänen sanoneen: Kun sheitaan tulee luoksesi ja olet tekemässä rukousta ja hän sanoo: ‘Leveilet’, niin lisää siihen pituutta.
3. Yksi Salafeista sanoi: Ohjaa minut johonkin tekoon, jonka avulla en koskaan lopeta tekemistä Allaahin, Ylevän vuoksi. Hänelle sanottiin: Pidä aikomuksenasi aina hyvä, koska et koskaan tule lopettamaan tekemistä vaikka et tekisikään mitään. Aikomus tapahtuu vaikka ei olisikaan tekoja. Kenellä oli aikomus rukoilla yöllä ja sitten hän nukkuikin, palkkio siitä mitä hän aikoi kirjoitetaan hänelle.
4. Yksi heistä sanoi: Rakastan, että minulla on aikomus joka ikistä asiaa varten ruokaani, juomaani ja nukkumiseeni asti.
5. Sahlille sanottiin: Mikä on sielulle vaikein asia (saavuttaa)? Hän sanoi: Vilpittömyys, kun siinä ei ole mitään muuta halua.
6. Ja’quub al-Makfuufilta on kerrottu hänen sanoneen: Vilpitön ihminen on sellainen, joka piilottaa hyvät tekonsa aivan kuten hän piilottaa pahat tekonsa.
7. Yksi heistä kirjoitti veljelleen: Tee aikomuksestasi vilpitön jokaista tekoasi varten ja vähän tekoja tulee riittämään sinulle.
8. Ajjuub as-Sakhtijaaniilta on kerrottu hänen sanoneen: Aikomuksen puhdistaminen on vaikeampaa kuin kaikki muut teot niille, jotka tekevät.
9. Jahjaa bin Mu’aadin on kerrottu sanoneen: Ikhlaas erottaa (hyvät) teot virheistä kuten maito erottuu lannasta ja verestä.
10. As-Suusiin on kerrottu sanoneen: Mitä Allaah haluaa luomakuntansa teoista on ikhlaas eikä mitään muuta.
11. Al-Juneidin on kerrottu sanoneen: Allaahille kuuluvat palvelijat, jotka ymmärtävät, ja kun he ymmärtävät, he toimivat ja kun he toimivat, niin he tekevät teoistaan vilpittömiä. Se, että he muistavat ikhlaasin tehdessään oikeamielisiä tekoja lisää heille suurimman hyvän.
12. Haushabista on kerrottu se, että hänellä oli tapana itkeä ja sanoa: Nimeni on saavuttanut suuren moskeijan. [1]
13. As-Suusiilta on kerrottu hänen sanoneen: Ikhlaas on sitä, että menettää vision ikhlaasista itsessä.
14. Yksi heistä sanoi: Ken näkee vilpittömyyttä vilpittömyydessään, hänen vilpittömyytensä tarvitsee vilpittömyyttä. Jokaisen vilpittömän henkilön tuho löytyy hänen vilpittömyydestään, (hän tuhoutuu) siinä määrin missä hän näkee vilpittömyyden itsessään. Kun hän lopettaa näkemästä vilpittömyyden itsessään hänestä tulee vilpitön ja puhdistunut.
15. Abu ’Uthmaanilta on kerrottu hänen sanoneen: Ikhlaas on unohtaa näky luomakunnasta katsomalla jatkuvasti Luojaa.
16. Ibraahim bin Adhamilta on kerrottu hänen sanoneen: Hän ei ole totuudenmukainen Allaahille, joka rakastaa kuuluisuutta.
17. At-Thawriilta on kerrottu hänen sanoneen: He inhosivat kuuluisuutta ja mainetta kauniiden vaatteiden pitämisen johdosta niin, että silmät kurkottaisivat heitä kohti.
18. Ibn al-Jauzii kertoo al-Hasanilta tämän sanoneen: Olin Ibn al-Mubaarakin kanssa eräänä päivänä ja saavuimme juomapaikalle. Ihmiset joivat siitä ja Ibn al-Mubaarak tuli lähemmäksi juodakseen. Ihmiset eivät tunteneet häntä ja he tuuppivat ja työnsivät häntä. Kun hän tuli ulos hän sanoi: Elämä on vain tällaista, tarkoittaen, että meitä ei tunneta eikä meitä kunnioiteta.
19. Na’iim bin Hammaadilta on kerrottu hänen sanoneen: ’Abd Allaah ibn al-Mubaarakilla oli tapana istua talossaan pitkiä aikoja joten hänelle sanottiin: Etkö tunne itseäsi yksinäiseksi ja eristyneeksi? Hän sanoi: Miten voin tuntea olevani eristetty kun olen profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kanssa.
20. Ibn al-Mubaarakilta on kerrottu hänen sanoneen: Kuulin Ja’far bin Hajjaanin sanovan: Näiden tekojen perustat ovat aikomukset. Totisesti ihminen saavuttaa aikomuksillaan aseman, jota hän ei saavuta teoillaan.
21. Yhdellä viisauden ihmisistä oli tapana sanoa: Kun mies puhuu kokoontumisessa ja hänen puheensa ällistyttää hänet antakaa hänen olla hiljaa ja kun hän on hiljaa ja hänen hiljaisuutensa ällistyttää hänet niin sitten antakaa hänen puhua.
22. Mutraf bin ’Abd Allaah as-Shakhiirilta on kerrottu hänen sanoneen: Että vietän yön nukkumalla ja herään katuvaisena on rakkaampaa minulle kuin, että vietän yöni seisomalla (rukouksessa) ja herään ihastuksen vallassa.
23. An-Nu’maan bin Qaisilta on kerrottu hänen sanoneen: En koskaan nähnyt Abiidaa (rahimahu Allaah) suorittamassa vapaaehtoisia rukouksia al-Haijin moskeijassa.
24. ’Alilta (radija Allaahu ’anhu) on kerrottu hänen sanoneen: Hänellä, joka leveilee on kolme ominaisuutta: Hän on laiska kun hän on yksin, hän on eloisa ja energinen kun hän on muiden kanssa ja hän lisää tekojaan kun häntä kiitetään ja vähentää niitä kun häntä arvostellaan.
25. Al-Hasanilta (rahimahu Allaah) on kerrottu hänen sanoneen: Hän, joka leveilee tahtoo voittaa sen, jonka Allaah on määrännyt häntä varten. Hän on paha henkilö, joka haluaa tiedottaa ihmisiä omasta oikeamielisyydestään kuullakseen mitä he sanovat. Hän on saavuttanut viheliäisyyden ja ilkeyden aseman Herraltaan. Sen takia on oleellista, että uskovaisten sydämet tunnistavat hänet.
26. Sahl bin ’Abd Allaahilta (rahimahu Allaah) on kerrottu hänen sanoneen: Ei ole mitään, mikä on sielulle vaikeampaa kuin ikhlaasin tavoittaminen. Kuinka monta kertaa olen yrittänyt poistaa riyaa sydämestäni paitsi, että se versoi eri värissä (siis eri muodossa).
27. Ibn Mas’uudilta (radija Allaahu ’anhu) on kerrottu hänen sanoneen: Älä opettele tietoa kolmea asiaa varten: ällistyttääksesi ymmärtämättömät ja saattaaksesi heidät hämilleen, väitelläksesi oppineiden kanssa ja kääntääksesi ihmisten kasvot sinun puoleesi. Mutta tavoittele sitä, mikä on Allaahin kanssa sydämelläsi ja teoillasi, koska vain se tulee jäämään ja kaikki muu tulee häviämään.
28. Abu Suleimaan ad-Daariniilta (rahimahu Allaah) on kerrottu hänen sanoneen: Tuubaa (paratiisissa oleva puu) sitä varten, joka otti yhden ainoan askeleen haluamatta mitään muuta paitsi Allaahin kasvoja sen avulla.
29. Jotkut salaf sanoivat: Kenellä oli yksi ainoa hetki elämässään, joka oli puhtaasti ja vilpittömästi Allaahin vuoksi tulee pelastumaan, ja tämä johtuu ikhlaasin suuruudesta.
30. Abu Suleiman ad-Daariniilta (rahimahu Allaah) on kerrottu hänen sanoneen: Kun palvelija on vilpitön, rijaa’ ja (saatanan) monet kuiskutukset tyrehtyvät hänessä
31. On myös sanottu: Ikhlaas on sitä, että palvelijoiden sisäiset ja ulkoiset teot ovat samankaltaisia. Rijaa’ on kun ulkoinen esiintyminen on parempaa kuin sisäinen ja totuudenmukaisuus henkilön vilpittömyydessä on kun sisäinen minä on sivistyneempi ja kukoistavampi kuin ulkoinen esiintyminen.
32. Jotkut salaf ovat sanoneet: Ikhlaas on sitä, että et etsi todistajaa teoillesi paitsi Allaahia eikä ketään, joka palkitsee, paitsi Hänet.
33. Makhuulilta (rahimahu Allaah) on kerrottu hänen sanoneen: Ikinä ei palvelija pidä yllä vilpittömyyttä 40 peräkkäisen päivän ajan paitsi, että viisauden virrat hänen sydämestään ilmaantuvat hänen kielelleen.
34. ’Adii ibn Haatimilta on kerrottu hänen sanoneen: Ne ihmiset, joiden kohtalona on tuli määrätään tulemaan paratiisiin päin kunnes he lähestyvät sitä ja haistavat sen tuoksun, näkevät sen palatsit ja sen, mitä Allaah on valmistanut siellä sen ihmisiä varten. Sitten enkeleille tehdään ilmoitus, että heidät käännetään siitä poispäin. He eivät tule saamaan siitä mitään osaa. He tulevat palaamaan tappiollisina ja turmeltuneina kuten ne, jotka olivat ennen heitä, ja joita myös määrättiin samalla tavalla. Sitten he tulevat sanomaan: Oi Herramme. Jos olisit laittanut meidät tuleen ennen sen näyttämistä, minkä meille näytit palkkiostasi, ja mitä olet valmistanut ystävillesi ja liittolaisillesi, niin se olisi ollut meille helpompaa. Sitten Ylevin sanoo: Tämä on se, jota aioin teidän kanssanne. Kun olitte yksin taistelitte Minua vastaan (tai osoititte minulle röyhkeyttä) vakavilla synneillä ja kun tapasitte ihmisiä niin tapasitte heitä nöyrinä. Osoititte ihmisille muuta kuin mitä annoitte Minulle sydämistänne. Pelkäsitte ihmisiä mutta ette pelänneet Minua. Arvostitte ihmisiä mutta ette arvostaneet Minua, hylkäsitte tekoja ihmisten vuoksi mutta ette hylänneet niitä Minun takiani. Sen vuoksi tänä päivänä, annan teidän maistaa tuskallista rangaistusta samalla kun olette estyneet saamasta tuota palkkiota.
35. On sanottu: Tuho, joka koskettaa jokaista palvelijaa on siinä, että hän on tyytyväinen itseensä. Ken katsoo sieluunsa ja näkee siinä jotain, jota hän pitää hyvänä on aiheuttanut sen turmeluksen. Ja ken ei epäile sieluaan jokaisella hetkellä on erehtynyt.
36. Ibn al-Qayyim (rahimahu Allaah) sanoi: Ikhlaas on henkilön halun /aikomuksen tauhiid.
Alaviitteet:
[1] eli hän ei pitänyt siitä, että hänet tunnettiin nöyryydestään ja, että ihmiset mainitsivat hänet, maineen ja kuuluisuuden pelosta.