Lähde: Al-Waabil as-Sajjib (s.38-88).
-Ajaa pois sheitaanin (saatanan) ja kukistaa hänet.
-Miellyttää kaiken Armahtavaa.
-Poistaa tuskan ja surun sydämestä.
-Aiheuttaa sydämissä iloa, nautintoa ja onnea.
-Vahvistaa sydäntä ja kehoa.
-Valaisee kasvot ja sydämen.
-Tuo elannon.
-Antaa ihmiselle arvokkuutta, kauneutta ja kirkkautta.
-Antaa ihmisille Allaahin rakkauden, joka on islaamin henki ja ydin ja onnen ja pelastuksen ydin.
-Tuhoaa synnit.
-Se on yksi hyveellisimmistä teoista, ja sopimuksen mukaan hyveelliset teot tuhoavat pahat teot.
-Se poistaa ihmisen ja hänen Herransa välisen vieraantumisen.
-Takaa Jumalallisen avun ihmiselle vastoinkäymisen aikana.
-Saa Allaahin muistamaan ihmistä vaikeina aikoina koska ihminen muistaa Häntä vaurauden aikoina.
-Suojelee ihmistä helvetin piinalta.
-Ne, jotka ryhtyvät muistelemaan Allaahia löytävät vertaansa vailla olevan ilon.
-Rauhallisuus laskeutuu hänen yllensä, armo peittää hänet ja enkelit ympäröivät häntä.
-Se estää henkilöä herjaamiselta, juoruamiselta, valehtelulta, rivolta puheelta, valheelta ja hölynpölyltä.
-Enkelit ympäröivät dhikrin kokoontumisia (1) kun taas paholaiset ympäröivät hölynpölyn kokoontumisia.
-Suojelee ihmistä surulta tuomiopäivänä.
-Allaah antaa varjon sille, joka muistaa häntä jatkuvasti eristyksessä ja (onnen) kyyneleet virtaavat hänen silmistään sinä päivänä, jolloin ei ole muuta varjoa kuin Hänen.
-Dhikr on yksi yksinkertaisimmista ja silti hyveellisimmistä teoista.
-Siitä seuraa ainutlaatuisia ja suuria palkkioita ja korvauksia.
-Se estää Allaahin välinpitämättömyyden, joka on syynä kurjuuteen tässä maailmassa ja tulevassa maailmassa.
-Se on helppo palvonnanteko
-Se on valo ihmiselle tässä elämässä, haudassa ja tuonpuoleisessa kun uskovaisten miesten ja naisten valo virtaa heidän edessään ja heidän oikeiden käsiensä vieressä.
-Hänet johdatetaan Allaahin tielle.
-Ainoastaan Allaahin muistelu voi estää sydämen yksinäisyyden.
-Se tuo yhteen sydämen, halun ja kiinnostuksen samalla kun se karkottaa synnit ja paholaiset.
-Se herättää sydämen, tuoden sen mikä on kaukana henkilön sydämestä [tuonpuoleinen] sen läheisyyteen ja kääntäen kauas pois sen mikä on lähellä henkilön sydäntä [dunian halut].
-Se on kuin hedelmäpuu, joka kantaa tauhiidin ja uskon hedelmiä.
-Allaah on oleva ihmisen kanssa kun hän on Hänen muistelussaan.
-Se on samanarvoista kuin orjien vapauttaminen, hyväntekeväisyys ja jihaad omaisuutensa ja itsensä kanssa Allaahin tiellä.
-Se on Allaahin kiittämisen huippu, koska sellainen joka ei pidä yllä Allaahin muistamista ei ole koskaan kiittävä Häntä.
-Ihmisistä kunnioitettavin Allaahin Silmissä on se, jonka kieli on aina kostea Allaahin muistamisesta.
-Se poistaa sydämen kovuuden.
-Se on sydämen parannuskeino kun sen sairautena on huolimattomuus.
-Se on Allaahin auttajaksi ottamisen ydin, kun taas huolimattomuus on Allaahin vihanpidon ydin.
-Allaah ja enkelit siunaavat sitä, joka mainitsee Allaahin.
-Hurskain ihmisistä on se, joka mainitsee Allaahia eniten.
-Se korvaa kaikki muut vapaaehtoiset hyveelliset teot, joko fyysiset tai taloudelliset tai kummatkin.
-Se auttaa ihmistä tottelemaan Allaahia.
-Ken haluaa asua paratiisin puutarhoissa, hänen tulisi noudattaa dhikrin kokoontumisia.
-Dhikrin kokoontumiset ovat enkelien kokoontumisia.
-Allaah osoittaa ylpeyttä niistä joka manitsevat Hänet Hänen enkeleilleen.
-Ne jotka ovat pakkomielteisiä Allaahin muistamisesta astuvat paratiisiin nauraen.
-Kaikki teot on itseasiassa laillistettu palvelemaan dhikrin rituaalia.
-Se tekee tottelemisesta rakastettavaa, helppoa ja kiinnostavaa.
-Tottelevaisuudesta tulee sen vuoksi hänen silmiensä ilo ja nautinto hänelle itselleen.
-Toisin kuin tottelematon, tottelevainen ihminen ei löydä mitään vaikeutta tai vaivaa Allaahin tottelemisessa.
-Dhikr tekee mistä tahansa vaikeudesta helpon.
-Se poistaa kaikki huolet sydämestä.
-Ne jotka tavoittelevat tuonpuoleista kilpailevat toistensa kanssa (saavuttaakseen Allaahin mielihyvän) ja ne jotka mainitsevat Allaahin ovat ennen heitä.
-Se antaa ihmiselle sen verran voimaa, että hän voi suorittaa valtavia tehtäviä joita hän ei voi suorittaa ilman dhikriä.
-Se antaa ihmiselle totuudenmukaisuuden ominaisuuden.
-Se on syynä sille miksi henkilölle rakennetaan palatseja paratiisiin.
-Kun ihminen ei tee dhikriä, enkelit lopettavat rakentamisen.
-Dhikr on esteenä ihmisen ja helvetin välillä.
-Enkelit pyytävät Allaahia antamaan anteeksi niille jotka muistavat Häntä kuten he pyytävät katuville.
-Vuoret ja autiomaat juhlivat sellaista ja toivottavat tervetulleeksi sellaisen henkilön olemassaolon joka mainitsee niillä Allaahin.
-Se suojelee ihmistä tekopyhyydeltä. Se antaa kirkkauden kasvoille tässä maailmassa ja valon tulevassa maailmassa.
-Dhikr eri paikoissa (esim. teillä, taloissa, kaupungeissa) lisää henkilön todistajia tuomiopäivänä.
-Dhikr käsittää Allaahin ylistämisen kun taas du’aa käsittää jonkun tarvitun asian pyytämisen.
-Sen seurauksena dhikr on du’aaa hyveellisempi. Koraanin lausuminen on dhikriä hyveellisempi ja dhikr on du’aaa hyveellisempi.
-Joissain tapauksessa dhikr voi kuitenkin olla koraanin lausumista hyveellisempi (eli dhikr on suositeltu sudjuudissa ja rukuussa kun taas koraanin lausumista kammoksutaan tai se on kielletty näissä asennoissa.).
Kääntäjän alaviitteet:
(1) Dhikrin kokoontumiset viittaavat siihen kun yksi henkilö antaa luennon tai lukee koraania ja muut kuuntelevat. Se ei tarkoita sitä, että ihmisryhmä lukee koraania tai tekee dhikriä ryhmässä samaan aikaan yhteen ääneen.