Lähde: www.alfawzan.af.org.sa.
Kysymys: Mikä on [kolmen täysikuun] valkoisen päivän [jokaisen hijri-kuukauden 13., 14., ja 15:sta] paastoamisen takana oleva viisaus ja miksi Allaah eritteli [juuri] nämä päivät?
Vastaus: Se johtuu siitä, että yksi hyvä teko palkitaan kymmenkertaisesti. Joten jos joku paastoaisi kolme päivää joka [hijri] kuukautena, niin se olisi kuin hän olisi paastonnut koko kuukauden – hyvä teko palkitaan kymmenkertaisesti[1]. Ja nämä kolme [päivää] voidaan paastota [2] [hijri] kuun alussa, tai [hijri] kuun keskellä tai [kohti hijri] kuukauden loppua, sanomme kuitenkin, että näiden kolmen päivän paastoaminen on parasta tehdä [hijri] kuukauden keskellä[3].
Kääntäjän kommentti:
[1] ’Abd Allaah ibn ’Amr ibn al-’Aas (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi minulle:
”Riittää, että paastoat kolme päivää joka kuukautena, koska jokaiselle hyvälle teollesi kymmenen sen kaltaista [palkkiona], joten se on kuin koko elämän läpi paastoaminen.” Al-Bukhaariin ja Muslimin välittämä, tarkoituksen tulkinta.
[2] Abu Huraira (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Läheinen ystäväni [profeetta (salla Allaahu aleihi wa sallam)] neuvoi minua tekemään kolme asiaa, joista en luovu ennen kuolemaani: kolmen päivän paastoaminen joka kuukausi, duhaan [rukouksen] rukoileminen, ja nukkumaan meneminen witrin jälkeen. Al-Bukhaariin ja Muslimin välittämä, tarkoituksen tulkinta.
[3] Abu Dharr (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi minulle:
”Jos paastoat mitään kohtaa kuukaudessa, niin paastoa kolmastoista, neljästoista ja viidestoista.” At-Tirmidiiin ja an-Nasaaiin välittämä, Tirmidiii luokitteli sen hasaniksi ja Al-Albaanii oli samaa mieltä hänen kanssaan Irwaa al-Raliil –teoksessa, 947.