Lähde: Essee ’ubuudijjan (Allaahin palvonnan) todellisuudesta.
Rabii’a ibn Ka’b Al-Aslamin, radija Allaahu ’anhu, kertoma, joka sanoi: Asuin profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, kanssa ja minulla oli tapana tuoda hänelle hänen vetensä wuduua ja muita tarpeita varten ja hän sanoi: “Pyydä minulta”. Sanoin: ”Pyydän, että saisin olla seurassasi paratiisissa”. Hän vastasi, ”Pyydä minulta jotain muuta kuin tätä”. Sanoin, “Tämä on se, jota tahdon”. Hän sanoi, ”Sitten auta minua tai itseäsi suorittamalla paljon maahan polvistumisia. [1]
Palvonta on Allaahin palvelijoiden päämäärä, jota varten Hän on luonut heidät. Niin ollen millä tavalla sen voi saavuttaa?
1. Avun pyytäminen Allaahilta
Jos Allaahin palvonta on palvelijan tavoite ja hänen lopullinen päämääränsä, niin hänen tulisi kääntyä Allaahin puoleen ja pyytää Hänen apuaan tässä asiassa ja, jotta Hän antaisi hänelle menestystä sen suorittamisessa ja siinä pysymisessä sillä tavalla, jonka se ansaitsee. Tästä syystä yksi parhaita asioita, jota henkilön pitäisi pyytää Allaahilta, Voimakkaimmalta ja Ylevimmältä, on apua Hänen mielihyvänsä saavuttamiseen. Ja tästä syystä lähettiläs, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, opetti rakkaalleen, Mu’aad ibn Jabalille, radija Allaahu ’anhu, seuraavan ilmaisun: ”Oi Mu’aad, vannon Allaahin kautta, että rakastan sinua. Joten älä unohda sanoa jokaisen rukouksen jälkeen, ”Oi Allaah! Auta minua muistamaan Sinua ja huutamaan Sinua avuksi, kiittämään Sinua ja palvomaan Sinua kauniilla tavalla”. [2]
Ja tiedä, oi palvelija! Jos pääset palvelemaan ja pidät siitä lujasti kiinni, Hän tulee auttamaan sinua siinä. Sinun sisään astumisestasi palvontaan tulee tapa avun saavuttamiseen jotta pysyisit lujana ja joka kerta kun palvelija yrittää täydellistää palvontaansa ja olla siinä säännöllinen niin Allaahin apu tulee lisääntymään.
Palvonta tuo mukanaan kahden tyyppisen avun:
– Apu ennen sitä auttamaan sinua aloittamisessa
– Apu kun olet aloittanut sen auttamaan sinua pysymään lujasti siinä kiinni ja jotta lisäisit toisen tyyppistä palvontaa.
Ja saat tämä avun ikuisesti niin kauan kuin palvelet Allaahia.
2. Kärsivällisyys ja lujasti pysyminen palvonnassa
Oi ihmiset! Kenen päämäärä on Allaah, hänen päättäväisyytensä on vahva. Hän kerää ja laittaa liikkeelle innostuksensa, kerää kaikki voimansa ja repii pois oman halunsa, noustakseen todellisen Herransa eteen, jota hän rakastaa ja jolle hän alistuu. Hän käy käsiksi kaikkiin tiellään oleviin vaaroihin, jotta hän pysyisi lujasti tässä jyrkässä ylämäessä. Se on kamppailu; keräämisen ja omien voimiensa kutsumisen sekä kaikkien huvien riisumisen kamppailu.
Kuitenkin se on myös nautinto, jota kukaan ei tunne, paitsi hän, joka on maistanut sitä ja löytänyt sen makeuden. Silti sitä ei voi saavuttaa paitsi kamppailemalla. Jos pääset läpi tästä kamppailusta sinulle annetaan sen suloinen haju ja tuoksahdus. Silloin sinusta tulee yksi sen ihmisistä ja niistä, jotka tuntevat sen todellisen merkityksen.
Allaah, Korkein sanoi, ”…Sen tähden palvelkaa Häntä ja pysykää kestävinä Hänen palvonnassaan…” [Mariam 19: 65, tarkoituksen tulkinta]
Ja Hän, Korkein sanoi, ”Velvoita perhettäsi rukoilemaan ja ole myös itse siinä uuttera…” [Taa-Haa 20: 132, tarkoituksen tulkinta]
Palvonta islaamissa järjestää jokaisen toiminnan, jokaisen liikkeen, jokaisen tunteen, jokaisen aikomuksen ja jokaisen suunnan. Se on varmasti kamppailu palvelijalle, jotta hän valikoisi Allaahin yksin kaikissa näissä asioissa; kamppailu, joka vaatii kärsivällisyyttä ja tie, joka vaatii ponnistelua. Kaikki tämä tehdään, jotta sydän pääsisi eroon halun tuhoista, sheitaanin kuiskutuksista [3] sekä oman itsen pahuudesta.
Ken ompelee aikomuksen puhtauden, palkkiona hän tulee keräämään menestyksen ja ken istuttaa uskollisuuden lähettilään, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, seuraamiseen, hän tulee korjaamaan oikeamielisyyden sadon puheessaan ja teoissaan. Sen lisäksi, ken varjelee Allaahia, Allaah tulee varjelemaan häntä ja hän tulee löytämään Hänet vastassaan. Allaah, Korkein, sanoi, ” Mutta jotka taistelevat asiamme puolesta, heidät johdatamme teillemme; sillä totisesti, Allaah on niiden kanssa, jotka hyvää tekevät.” [Al-’Ankabuut 29:69]
Profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, osoitti juuri tähän suuntaan kun hän sanoi, ”Tuli on peitetty lihallisilla himoilla ja taivas on peitetty vastoinkäymisillä”. [4] Niin ollen paratiisi on peitetty vastoinkäymisillä, jotka ympäröivät sitä. Tässä yhteydessä käytetty arabiankielen sana ’makaarih’ tarkoittaa sitä, mitä henkilön täytyy yrittää itsensä kanssa ja, joka vaatii joitakin tekoja ja joidenkin tekojen hylkäämistä, esim. palvontaa sääntöjen mukaisesti, jotka on suunniteltu ja, jotka vieroksuvat kiellettyjä asioita puheessa ja teoissa. Tätä makaarih –sanaa on myös käytetty sen aiheuttamasta kuormituksesta tekijälleen; ja silti sen tulos on makeampi kuin hunaja.
Miten hyvä olikaan se, joka sanoi:
”Älä luule, että kunnia olisi kuten taateli, jonka voit syödä.
Et tule saavuttamaan kunniaa kunnes nuolet kärsivällisyyden.”
Ja kuinka totuudenmukainen olikaan se, joka sanoi:
”Kärsivällisyys on kuten nimensä – karvas maku.
Mutta sen lopputulos on makeampi kuin hunaja”
3. Allaahin tarkasteleminen
Tämä on se ihsaanin taso ja profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, osoitti sen suuntaan pitkänlaisessa Djibriilin hadiithissa kun hän kysyi profeetalta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ihsaanista ja profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, vastasi,
”Että palvelet Allaahia aivan kuin näkisit Hänet. Vaikka et näekään Häntä niin Hän näkee sinut.” [5]
Al-Haafidh ibn Rajab Al-Hanbalii, olkoon Allaah hänelle armollinen, sanoi, “Tämä tarkoittaa, että palvelijan tulisi palvoa Allaahia, Korkeinta, tällä ominaisuudella. Hänen tulisi palauttaa mieleensä Allaahin läheisyys häntä kohtaan ja sen, että hän on Allaahin edessä kunnes hän tuntee näkevänsä Hänet. Tämä vaatii pelkoa, kauhua, kunnioitusta ja haltioitumista kuten Abu Hurairan, radija Allaahu ’anhu, kertomuksessa tulee esille, jossa hän sanoi, “että pelkäät Allaahia aivan kuin näkisit Hänet”.
Ja se vaatii vilpittömyyttä palvonnassa ja kovaa työtä henkilön tehdessä kaikkensa sen kaunistamisessa, kehittämisessä ja täydentämisessä. Mitä tulee hänen ilmaisuunsa, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ”Joten vaikka et näekään Häntä, Hän näkee sinut”, tästä sanotaan, että tämä on ensimmäisen osan selitys. Tämä johtuu siitä, että palvelija on määrätty tarkkailemaan Allaahia, Ylintä, palvonnassa ja palauttaa mieleensä Hänen läheisyytensä palvelijaan, kunnes palvelija tuntee näkevänsä Hänet. Mutta hän havaitsee sen hyvin vaikeasti saavutettavaksi.
Sen tähden hän etsii apua ja lohdutusta siitä, että Allaah pystyy näkemään hänet ja on tietoinen hänen salaisista ja näkyvistä asioistaan, hänen sisäisistä ja ulkoisista asioistaan. Mitkään hänen asioistaan eivät ole piilossa. Jos hän huomaa tämän seikan, hänen on helppo siirtyä edelliseen seikkaan eli Allaahin jatkuvaan läheisyyteen ja seuraan, joka panee palvelijan aina palvelemaan Allaahia aivan kuin hän näkisi Hänet.
Ibn al-Qayyim al Jauzijja, rahimahu Allaah, sanoi, ”Sen henkilön [tila], jolla on tämä asema, jossa hän palvelee Allaahia aivan kuin hän näkisi Herransa, joka on taivaittensa yläpuolella ja valtaistuimensa yllä [aihettaa sen, että hän on jatkuvasti tilassa, jossa hän tuntee näkevänsä Allaahin] seuraten palvelijoitaan, katsoen heitä, kuullen heidän puheensa, nähden heidän ulkoiset ja sisäiset asiansa. Ja hänestä tuntuu siltä kuin hän kuulisi Herransa ja hänen Herransa puhuisi hänelle inspiraation kautta ja, että Hänen palvelijansa Gabriel puhuisi hänelle. Hän määrää häntä ja kieltää häntä kuten Hän haluaa samalla kun Hän hallitsee valtakuntansa asioita ja enkelit nousevat ylös Hänen luokseen asioiden kanssa ja laskeutuvat Hänen luotaan määräyksien kanssa. Ja aivan kuten hän näkee Herransa kun Hän on tyytyväinen ja kun Hän on vihainen, kun Hän rakastaa ja kun Hän vihaa, kun Hän antaa ja kun Hän pidättää, kun Hän nauraa ja kun Hänestä tulee tyytyväinen ja kun Hän ylistää läheisiä ystäviään enkelien joukosta ja kun Hän moittii vihollisiaan. Ja aivan kuin hän katsoisi Häntä ja Hänen kahta arvokasta Kättään kun yksi tarttuu seitsemään taivaaseen ja toinen [Käsi tarttuu] seitsemään maahan samalla kun seitsemän taivasta ovat taitettu Hänen oikeaan Käteensä aivan kuten paperi taitetaan luetteloon. Ja aivan kuin hän katsoisi Häntä kun Hän tulee langettamaan tuomion palvelijoillensa ja maa loistaa Hänen valoaan ja Hän kutsuu –valtaistuimeltaan – äänellä, jonka kuulee se, joka on kaukana samoin kuin se, joka on lähellä, ”Kunniani ja Ylevyyteni kautta! Tänä päivänä yksikään väärintekijöiden vääryys ei tule säästymään Minulta”. Sen lisäksi aivan kuin hän kuulisi Hänen kutsunsa Aatamille, ”Oi Aatami! Nouse ja lähetä ne, jotka tulevat asustamaan tulessa!” ja Hänen kutsunsa niille, jotka ovat kokoontuneet, ”Miten vastaatte lähettiläille?” [Suurat Al-Qasas 28:65] ja mitä palvelitte?
Lyhyesti sanottuna, hän näkee sydämellään Herran, jotka seuraavat tahot ovat tunnustaneet ja kuvanneet:
-lähettiläät
-[taivaalliset] kirjat,
-uskonto, johon lähettiläät kutsuivat ja jonka tosiasiat lähettiläät ilmaisivat.
Hän palvelee samalla kun hän tunnustaa sydämessään aivan kuin hän palvelisi vahvistaen sen mitä tawaathurin [6] ihmiset eri maissa ja paikoissa ovat kertoneet. Tämä on usko, joka virtaa hänessä aivan kuin hän olisi silminnäkijä ja niiden usko, joilla ei ole näitä ominaisuuksia on puhtaasti ”niiden henkilöiden sokeata seuraamista, jotka eivät pysty näkemään totuutta.” [7]
Palvonnan todellisuuden saavuttamisen säännöt on suunniteltu profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ohjeessa Rabii’a ibn Kaab Al-Aslamille –hänen palvelijalleen – ja hän oli yksi Suffan ihmisistä ja ne ovat kuten seuraa:
1. Että profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, määräsi häntä auttamaan itse itseään. Ken haluaa auttaa itse itseään, hänen pitäisi epäilemättä etsiä Allaahin apua itseään vastaan, koska profeetalta on olemassa, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, autenttisesti raportoitu du’aa, jossa hän sanoi, ”Äläkä jätä minua itseni huostaan edes silmänräpäyksen ajaksi”. [8] Siksi palvelija tarvitsee Allaahin apua itseään vastaan.
Kuinka hyvä onkaan se, joka sanoi:
”Jos henkilö ei saa yhtään apua Allaahilta
Niin sitten tämä on ensimmäinen asia, jota hänen tulee yrittää saavuttaa ponnistelullaan”
2. Hänen ilmaisunsa, “Itseäsi varten”, tästä löytyy osoitus siitä, että palvonta on olennaisesti jäljessä henkilössä ja sen pitää edistyä henkilön ponnisteluilla kohti erinomaisuutta. Tästä syystä tarvitset kovaa työtä ja kärsivällisyyttä, jotta et jää palvelijoiden karavaanin taakse.
3. Hänen ilmaisunsa “suorittamalla paljon maahan polvistumisia” ja ken lisää maahan polvistumista saavuttaa läheisyyden aseman, jonka Allaahin, Ylevimmän, ilmaisu osoittaa, “ja polvistu maahan ja tule lähelle!” [Al-’Alaq:19]
Abu Huraira, radija Allahu ’anhu, sanoi profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoneen, “Lähin jonka palvelija on Herraansa on kun hän polvistuu maahan, niin ollen lisää Allaahilta pyytämistä [kun polvistut maahan]”. [9]
’Abd Allaah ibn ’Abbaas, radija Allaahu ’anhumaa, sanoi profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoneen, “Mitä tulee kumarrukseen niin ylistä Herraasi siinä ja mitä tulee maahan polvistumiseen niin pyri pyytämään koska siinä asennossa ansaitset enemmän, että sinulle vastataan.” [10]. Niin ollen maahan polvistuminen on asento, jossa pyyntöihin vastataan [11] ja profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ohjasi meitä asentoihin, joissa pyyntöihin vastataan. Hän määräsi tätä [Rabii’a] koputtamaan tätä mahdollisuuden ovea ja opetti tälle miten koputtaa tätä ovea. Kenellä on tämä ominaisuus, on hän tämän oven avauksen partaalla (häntä varten) ja Allaah on se, joka auttaa.
Alaviitteet
[1] Muslimin keräämä (489)
[2] Sahiih kuten kerrottu kirjassa “Sahiih of the book of remembrance and the Da’iif” Ken miettii tätä tilannetta huomaa, että yllämainittu rukous on kaikkein hyödyllisin du’aa. Tosiasiassa tästä löytää tämän autenttisesti raportoidun rukouksen teeman ja se on se mitä Allaah tarkoittaa kirjojen äidissä, ”Sinua Ainoata palvelemme, Sinua yksin huudamme avuksi.” [Al-Faatiha 1:5]
[3] Sheitaan on mikä tahansa luotu, joka on poistettu Allaahin Armosta
[4] Al-Bukhaariin (11/320 – Fath al-Baarii) sekä Muslimin (2823) keräämä Abu Hurairan, radija Allaahu ’anhu, valtuudella. Myös Muslimin keräämä (2822) Anaksen, radija Allaahu ’anhu, valtuudella seuraavalla sanamuodolla: ”Helvetin ympäröi…”
[5] Muslimin (8) keräämä ’Umar ibn al-Khattaabin valtuudella, radija Allaahu ’anhu. Kummatkin sheikhit [Al-Bukhaarii ja Muslim] olivat samaa mieltä sen autenttisuudesta Abu Hurairan radija Allaahu ’anhu, valtuudella samalla sanamuodolla.
[6] Ne, jotka kertovat suurissa numeroissa mitä menneiden sukupolvien ihmiset ovat kertoneet
[7] Madaarij As-Saalikiin ( 3/153-154 )
[8 ] An-Nasaaiin keräämä ”The actions to be done in the day and in the evening” (381/570) sekä ibn-Sunnin keräämä (nro 49) hyvällä ketjulla kuten selitetty “Aajila Ar-Raariib al-Matmani”-teoksessa.
[9] Muslimin keräämä (482)
[10] Muslimin keräämä (479)
[11] Suosittelen vahvasti teitä lukemaan kirjani “Short treatise about the invocations which are surely answered” (s. 56).