Lähde: Tahdiiru as-Saajid Min ittikhaad al-Qubuur Masaajid.
Sharii’a (islaamilainen laki) vahvistaa, että ihmiskunta oli –alussa- yksi kansakunta, joka seurasi tauhiidia, sitten shirk (jonkun Allaahille kuuluvan palvonnan osan tai tavan osoittaminen muulle kuin Allaahille) vähitellen otti sen valtoihinsa. Perustana tälle on Allaahin sanonta –Kaikkein Autuain, Kaikkein Korkein:
”Ihmisten muodostaessa yhden ainoan uskonnollisen yhdyskunnan Jumala lähetti profeettoja ilosanoman tuojiksi ja varoittajiksi” (Suurat Al-Baqara 2:213)
Ibn ’Abbaas – radija Allaahu ’anhu – sanoi:
”Nuuhin eli Nooan (’aleihi as-Salaam) ja Aatamin (’aleihi as-Salaam) välissä oli kymmenen sukupolvea, kaikki he sharii’an mukaisesti totuudessa, sitten he erkanivat. Joten Allaah lähetti profeettoja hyvien uutisten tuojiksi ja varoittajiksi.”[1]
Ibn ’Urwa al-Hanbalii (k.837 H) sanoi:
”Tämä sanonta kumoaa kirjan kansan historioitsijoiden väitteen, jotka sanovat, että Qaabil (Kain) ja hänen poikansa olisivat olleet tulenpalvojia.” [2]
Sanon: Se kumoaa myös joidenkin filosofien ja ateistien väitteet, joiden mukaan ihmisen (luonnollinen) perusluonne on shirk ja, että tauhiid kehittyi ihmisessä! Edeltänyt aaja (jae) todistaa tämän väitteen valheeksi, kuten tekevät kaksi seuraavaa aitoa (sahiih) hadiithia:
Ensinnäkin: Hänen profeettansa (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi Herransa sanoneen (Allaah): ”Loin kaikki palvelijani oikeaan uskontoon (tauhiidiin, ilman shirkiä). Sitten saatanat tulivat ja ohjasivat heidät harhaan heidän oikeasta uskonnostaan. He tekivät laittomaksi ihmisille sen, minkä Minä tein lailliseksi, ja he käskivät heitä liittämään muita palvontaan kanssani, mille en ole antanut valtuutusta.” [3]
Toiseksi: Hänen (profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanonta: ”Jokainen lapsi syntyy fitraan [4], mutta hänen vanhempansa tekevät hänestä juutalaisen, kristityn tai maagialaisen. Se on sama kuin eläin synnyttää luonnonmukaisen jälkeläisen. Oletteko nähneet yhdenkään syntyvän silvottuna, ennen kuin te silvotte ne?”[5]
Abu Huraira (radija Allaahu ’anhu) sanoi: ”Lausu jos haluat:
”oikeata uskoa (fitra) kohti, jonka Jumala on ihmissukua varten perustanut. Jumalan tekoja ei voida muuttaa. Tämä on oikea uskonto, mutta useimmat ihmiset eivät sitä tiedä.” [6] (Suurat ar-Ruum 30:30)
Tämän selkeän selvityksen jälkeen, muslimin on tärkeä tietää kuinka shirk levisi uskovien joukossa, vaikka he olivatkin muwahhidiin (ihmisiä tauhiidissa). Allaahin –Kaikkein Täydellisimmän- sanonta Nuuhin (’aleihi as-Salaam) kansasta:
”ja sanovat: ’älkää suinkaan hylätkö jumalianne, Waddan ja Suwaa’an, Jaruutha, Ja’uuqa ja Nasraa!” (Suurat Nuuh 71:23)
Ryhmä salafeja (oikeamieliset edeltäjät) on kertonut, monissa eri kertomuksissa, että nämä viisi ”jumaaluutta” olivat hurskaita palvojia. Kumminkin kun he kuolivat, sheitaan kuiskasi heidän jälkeensä eläneille, että heidän tulisi tehdä heistä idoleja, epäjumalia, kaunistaen ajatuksen heille sanoen, että he saavat täten muistutuksen heistä ja näin ollen seuraavat heidän hurskasta elämäntyyliään. Sitten sheitaan kertoi sitä seuraavalle, kolmannelle sukupolvelle, että heidän tulisi palvoa näitä idoleita Allaahin –Kaikkein Korkeimman- rinnalla ja hän (sheitaan) kuiskasi, että sitä heidän esi-isänsäkin tekivät!!! Joten Allaah lähetti heille Nuuhin (’aleihi as-Salaam), käskien heitä palvomaan vain Allaahia. Kuitenkin vain harva vastasi hänen kutsuunsa. Allaah –Mahtava ja Majesteettinen- kertoi koko tapahtuman Suurat Nuuhissa.
Ibn ‘Abbaas (radija Allaahu ’anhu) kertoo: ”Todellakin nämä viisi hurskasta miestä olivat Nuuhin (’aleihi as-Salaam) kansasta. Kun he kuolivat sheitaan kuiskasi ihmisille, että nämä tekisivät heistä patsaita ja laittaisivat patsaat kokoontumispaikoilleen ja näin he tekivät. Kuitenkaan kukaan heistä ei palvonut näitä patsaita, ennenkuin he kuolivat, ja patsaiden merkitys jäi unholaan. Sitten (seuraava sukupolvi) alkoi palvomaan niitä” [7] Tämän kaltaista on myös kerrottu Ibn Jariir at-Tabariilta ja muilta salafeilta (hurskaat edeltäjät) – radija Allaahu ’anhum.
Kirjassa ad-Durr al-Manthuur (6/269) ’Abd Allaah ibn Humeid kertoo Abu Muttaharilta, joka sanoi: Jaaziid ibn al-Muhallab mainittiin Abu Ja’far al-Baaqirille (k.11H), joten hän sanoi: Hänet tapettiin paikassa, missä toista Allaahin rinnalla ensi kerran palvottiin. Sitten hän mainitsi Waddin ja sanoi:
”Wadd oli kansansa rakastama muslimimies. Kun hän kuoli, ihmiset alkoivat kerääntyä hänen haudalleen Baabilin (Baabel) maassa, surren ja valittaen. Kun ibliis (sheitaan) näki sen valittamisen ja suremisen, hän otti ihmishahmon ja tuli heidän luokseen sanoen: ’Näen, että surette häntä. Miksette tee hänestä kuvaa (esim. patsas) ja laita sitä kokoontumispaikkoihinne, jotta muistaisitte hänet?’ Joten he sanoivat: ’Kyllä’, ja tekivät hänestä kuvan ja laittoivat sen kokoontumispaikkoihinsa ja se muistutti heitä hänestä.
Kun ibliis näki kuinka he (liioitellusti) muistelivat häntä, hän sanoi: ”Miksette joka ainut tee samanlaista kuvaa hänestä ja pidä sitä taloissanne, jotta voitte muistella häntä (lakkaamatta).” He kaikki sanoivat: ”Kyllä” Ja jokainen talous teki kuvan hänestä, jota he rakastivat ja kunnioittivat ja he lakkaamatta muistelivat häntä. Abu Ja’far sanoi: ”Nuo myöhemmät sukupolvet, jotka näkivät, mitä (aiemmat sukupolvet) olivat tehneet veivät sen sille asteelle, että he pitivät häntä ilaahina (jumalana), jota palvotaan Allaahin rinnalla. Sitten hän sanoi: Tämä oli ensimmäinen idoli, jota palvottiin Allaahin lisäksi ja he kutsuivat idolia Waddiksi.” [8]
Täten Allaahin –Kaikkein Korkeimman, Siunatun- viisaus oli täytetty kun Hän lähetti Muhammadin (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) viimeisenä profeettana ja teki hänen sharii’astaan täydennyksen kaikille jumalaisesti määrätyille laeille, jossa Hän kielsi kaikki tavat ja keinot, joilla ihmiset saattaisivat sortua shirkiin –mikä on synneistä pahin. Tästä syystä, hautojen päälle muistomerkkien rakentaminen, erityisesti vain haudalle matkustaminen, niiden ottaminen juhlapaikoiksi ja kokoontumispaikoiksi ja haudan asukin kautta valan vannominen on kaikki kielletty.
Kaikki tämä johtaa liioitteluun ja muiden kuin Allaahin –Kaikkein Korkeimman- palvontaan. Tämä on tapaus etenkin aikana, jolloin tieto katoaa, tietämättömyys kasvaa, on vain harvoja vilpittömiä neuvojia (totuuteen) ja sheitaan on yhteistyössä ihmisten ja djinnien kanssa harhauttaakseen ihmiskuntaa ja saadakseen ne pois vain Allaahin –Siunatun, Kaikkein Korkeimman- palvonnasta.
Alaviitteet
(1) Tahdhiiru as-Saajid min Ittikhaad al-Qubuur Masaajid (s.101-106)
(2) Kertonut Ibn Jariir at-Tabarii tafsiirissaan (4/275) ja al-Haakim (2/546) joka sanoi: ”Se on aito al-Bukhaariin perusteiden mukaan.” Ad-Dhahabii oli samaa mieltä.
(3) Al-Kawaakib ad-Duraarii fii Tartiib Musnad al-Imaam Ahmad ’alaa Abwaabi al-Bukhaarii (6/212/1), vielä käsikirjoitusvaiheessa.
(4) [toimittajilta] Ibn al-Athiir sanoi an-Nijaahassa (3/457): ”Al-fitr tarkoittaa aloitusta ja luomista, ja al-fitra on se tila, sen seurausta. Tarkoitus on, että ihmiskunta syntyi sellaisen luonnon kanssa, joka on valmis hyväksymään oikean uskonnon. Jos ihminen jätettäisiin tähän tilaan, hän jatkaisi siinä. Kuitenkin ne, jotka erkanevat tästä, tekevät sen heikkouksien ja muiden sokean seuraamisen takia…” Al-Haafidh Ibn Hajar sanoi Al-Fathissa (3/248): ”Ihmiset eroavat siinä, mitä tarkoitetaan al-fitralla ja kuuluisin sanonta on, että se tarkoittaa islaamia. Ibn ’Abd al-Barr sanoi: Tämä on hyvin tunnettua salafien (hurskaiden edeltäjien) ja tafsiirin oppineiden keskuudessa, että he ovat samaa mieltä, mitä Allaahin –Kaikkein Korkeimman- sanonnalla tarkoitetaan:”oikeata uskoa (fitraa) kohti, jonka Jumala on ihmissukua varten perustanut.” , se tarkoittaa islaamia
(5) Muslim (8/159) ja Ahmad (4/162) ’Ijaadh ibn Himaar al-Mujaashi’ilta radija Allaahu ’anhu.
(6) Al-Bukhaarii (11/418) ja Muslim (18/52)
(7) Al-Bukhaarii (8/534)
(8) Ibn Abii Haatim myös, kuten on al-Kawaakib ad-Duraariissa (6/112/2) kirjoittanut Ibn ’Urwa al-Hanbalii, isnaadilla joka on hasan, Abu Muttahariin saakka. Kuitenkaan hänen elämänkertaansa ei löydy, ad-Daulabiin al-Kunaa wa al-Asmaasta, eikä Muslimin al-Kunaasta, eikä muustakaan näistä. Ja salattu virhe on, että hän on shii’a, mutta hänen elämänkertansa ei ole mukana at-Tuuseen al-Kunaassa — shii’a kertojien sisällysluettelossa.