Lähde: Kitaab at-Tauhiidin selitys 4. luku – s. 43-46.
Allaah sanoi : ”Totisesti, Allaah ei anna anteeksi, että jotakuta muuta Hänen rinnallaan jumaloidaan. Kaiken muun paitsi tämän antaa Hän anteeksi kenelle tahtoo.” (Suurat An-Nisaa 48 : 116 ). Ja al-khaliil (Ibraahiim (’aleihi as-Salaam)) sanoi, ” «Ja pelasta minut ja lapseni palvelemasta epäjumalia.” (Suurat Ibraahiim 14:35)
Ja hadiithissa; ”Asiaa, jota eniten pelkään teidän puolestanne on pieni shirk.” Häneltä (’aleihi as-salaatu wa as-Salaam) kysyttiin mitä se oli, hän vastasi: ”rijaa’ (mahtailu, näyttäminen).” 1)
Ibn Mas’uud (radija Allaahu ’anhu) kertoi Allaahin lähettilään (’aleihi as-salaatu wa as-Salaam) sanoneen: “Ken kuolee ja hän kutsuu muita Allaahin lisäksi, hän tulee joutumaan tuleen.” Al-Bukhaariin tallentama.
Muslim on tallentanut Jaabirilta (radija Allaahu ’anhu) Allaahin lähettilään (’aleihi as-salaatu wa as-Salaam) sanoneen: ”Ken tapaa Allaahin siten, ettei hän ole liittänyt Hänelle mitään tulee pääsemään paratiisiin, ja ken tapaa Hänet ja on liittänyt Hänelle kumppaneita, tulee joutumaan tuleen.”
Tärkeitä seikkoja:
1. Shirkin pelko.
2. Että ar-rijaa on yksi shirkin muodoista.
3. Että se on yksi pienen shirkin tyypeistä.
4. Että se on kaikkein vaarallisin asia oikeamielisille.
5. Paratiisin ja tulen läheisyys.
6. Niiden läheisyyden mainitseminen samassa hadiithissa.
7. Että se, joka tapaa Hänet ilman, että liittää Hänelle mitään, pääsee paratiisiin; ja se, joka tapaa Hänet ja on liittänyt Hänelle kumppaneita (jotain) joutuu tuleen, vaikka hän olisi ollut palvontaan taipuvaisin.
8. Tämän aiheen valtava tärkeys, sellaista luokkaa, että al-khaliil (Ibraahiim (’aleihi as-Salaam)) pyysi varjelua itselleen ja jälkeläisilleen epäjumalan palvonnasta.
9. Hänen huolensa koskien ihmisistä suurimman osan tilaa kun hän sanoi: Herrani, he ovat totisesti johtaneet suuren joukon ihmisiä kadotukseen.” (Suurat Ibraahiim 14:36).
10. Laa ilaaha illaa Allaahin tulkinta, kuten Al-Bukhaarii mainitsi.
11. Sen hyvyys, joka on vapaa shirkistä.
Sheikh As-Saa’din kommentit:
Shirkin pelko:
Jokainen shirkin hetki tauhiid al-uluuhijjassa ja al-’ibaadassa mitätöi tauhiidin. Ja tämä shirk on kahden tyyppistä: silmäänpistävä suuri shirk ja salakavala pieni shirk.
Suuri shirk:
Se on sitä, että asettaa Allaahille kilpailijan, jota kutsutaan kuten Allaahia kutsutaan tai jota pelätään tai jolta toivotaan tai jota rakastetaan kuten Allaahia rakastetaan tai jolle suoritetaan jonkinlaista palvontaa. Tämä on se shirk, joka ei jätä sen harjoittajalle yhtään tauhiidia, tämä on se mushrik, jolta Allaah on kieltänyt paratiisin, ja hänen paikkansa on tulessa.
Ei ole väliä kutsutaanko tätä muulle kuin Allaahille tehtävää palvontaa palvonnaksi tai tawassul (etsiä läheisyyttä Allaahia kohtaan) tai annetaanko sille jopa jokin toinen nimi. Kaikki tämä on suurta shirkiä koska se millä on väliä on asian realiteetti ja sen soveltaminen eikä jokin sana tai ilmaisu, jolla sitä kuvataan.
Pieni Shirk:
Tämä on jokainen sana tai teko, joka johtaa shirkiin, kuten luodun suurentaminen siten, että se ei täysin saavuta palvontaa. Kuten esimerkiksi vannoa jonkun toisen kuin Allaahin nimeen tai mahtailla (näyttää), jne.
Koska shirk mitätöi tauhiidin ja vaatii ikuisen kirouksen tulessa ja kun se on suurta tyyppiä niin se tekee paratiisista laittoman, ja koska nautintoa ei voi saavuttaa paitsi sitä välttämällä niin palvelijan tulee pelätä sitä, kiirehtiä siitä pakenemisessa -sen jokaista tietä, tapaa ja syytä ja pyytää Allaahia varjelemaan siltä kuten profeetoilla, puhdistautuneilla ja luoduista parhailla oli tapana tehdä.
Palvelijan tulee kamppailla lisätäkseen ja vahvistaakseen sydämessään olevaa vilpittömyyttä ja tämä tapahtuu siten, että henkilö omistautuu täysin Allaahille- ollen alistuvainen, katuvainen, pelokas, toivoa täynnä, tottelevainen, tavoitellen Hänen mielihyväänsä ja palkkioita kaikessa mitä hän tekee ollen laiminlyömättä mitään asiaa, avointa tai salattua. Todellinen vilpittömyys torjuu luonnostaan sekä suuren että pienen shirkin, mutta kun yksi shirkin tyypeistä on läsnä niin se heikentää henkilön vilpittömyyttä.
Alaviitteet:
1) Al-Mundhirii sanoi, ”Ahmadin tallentama hyvällä ketjulla, sekä Ibn Abu Al-Dunian ja Al-Baihaqiin Al-Zuhdissa, sekä muiden.” Sheikh Al-Albaanii (rahimahu Allaah) luokitteli hadiithin “sahiih” Sahiih Al-Tariib wa at-Tarhiib –teoksessa, nro 29 (Riyad painos 1409)).