Lähde:Al-Asaalah -lehti nro 10.
Kysymys: Jos astut sisään moskeijaan ja ensimmäinen rivi on täysi, voitko vetää siitä jonkun jotta hän voi rukoilla kanssasi (toisessa rivissä) vai pitäisikö sinun vain rukoilla yksin?
Vastaus: Jos hadiith koskien henkilön kiskomista ensimmäisestä rivistä jotta hänen ei tarvitsisi rukoilla yksin toisessa rivissä olisi aito, sitten mielipide pitäisi muodostaa sen mukaan. Kuitenkaan sen kertojaketju ei ole autenttinen, kuten olen selittänyt Irwaa al-Raliil ja As-Silsila Ad-Da’iifa (numero 2) teoksissa. Sen vuoksi niin kauan kun tämä hadiith ei ole autenttinen, niin henkilön joka astuu sisään masjidiin ja hänen edessään oleva rukousrivi on täysi, tulee yrittää tunkea itsensä edessä olevaan riviin.
Suurimmassa osassa tapauksista tämä on mahdollista, näinä aikoina jolloin suurin osa muslimeista on hylännyt tiukasti toisiinsa liittymisen (puristautumalla yhteen) rukousriveissä, koska monet heistä eivät seiso lähellä toisiaan rukousriveissä. Joten jos hän huomaa, että rivi on täysi hänen pitäisi tehdä parhaansa löytääkseen siinä tyhjää tilaa, vaikka hänen pitäisikin osoittaa sille henkilölle jonka vieressä hän haluaa rukoilla, että tämä tekisi lisää tilaa jotta hän voisi liittyä mukaan. Mutta jos hän ei pysty tekemään tätä joko sen takia, että rivi on täyteen ahdettu tai koska jotkut rukoilevat ihmiset eivät tee tilaa hänelle, sitten hän voisi seistä toisessa rivissä yksin, ja hänen rukouksensa on pätevä. Tämä johtuu siitä, että profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanat, ”Rukousta ei ole sille, joka rukoilee yksin rivissä” viittaavat vain henkilön kykyyn ja sopivuuteen kuten kun hän suorittaa muita palvonnan tekoja.
Tiedämme esimerkiksi, että seisominen pakollista rukousta varten on (rukouksen) pilari. Sen tähden jos joku, jolla on kyky seisoa rukoilee istualtaan, hänen rukouksensa ei ole pätevä. Kuitenkaan jos hän ei pysty seisomaan niin hän voisi rukoilla istuen, koska profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Rukoilkaa seisten. Mutta jos ette pysty niin rukoilkaa istuen. Mutta jos ette pysty niin rukoilkaa sängyllänne.” Asia on sama sen yksilön tapauksessa, joka rukoilee rivin takana yksin siten, että hänen tilanteensa on se, että hän ei pysty liittymään häntä edellä olevaan riviin. Niin ollen tämä hadiith “Rukousta ei ole sille joka rukoilee yksin rivin takana” soveltuu todennäköisimmin siihen henkilöön, joka ottaa tämä asian kevyesti tai siihen, joka torjuu tämän lainmukaisen määräyksen. Kuten monet ihmiset ovat tehneet, erityisesti ne mu’addinit, jotka eivät liity riveihin vaan rukoilevat yksinään masjidin oven vieressä olevissa tiloissa. Joten tämä hadiith on osoitettu näille yksilöille.
Mitä tulee ihmiseen, joka astuu sisään masjidiin ja yrittää liittyä riviin mutta ei pysty, eikä kukaan liity hänen seuraansa toiseen riviin, niin hän voi rukoilla yksin. Eikä Allaah kuormita sielua vastuulla, paitsi että Hän on antanut kyvyn vastuun täyttämiseen. Tämän on sheikh al-Islaam Ibn Taymiyyah’n näkemys.