Lähde: Haqiiqat at-Tawakkul ‘alaa Allaah (s. 7-14).
Kaikki kiitokset olkoon Allaahille, kaiken olemassa olevan Herralle, ja lähettäköön Allaah rauhansa ja ylistyksensä lähettiläänsä, profeettamme Muhammadin, sekä kaikkien hänen perheenjäsentensä ja seuralaistensa ylle ja niiden ylle, jotka seuraavat hänen johdatustaan, kulkevat hänen tietään ja noudattavat hänen sunnaansa tuomiopäivään asti.
Jatkakaamme: luottamus Allaahiin (tawakkul) on yksi suurimmista palvonnan muodoista. Allaah sanoo: “Siis pankaa luottamuksenne Allaahiin, jos todella olette uskovaisia.” [Suurat Al-Maa’ida: 23] Joten Hän teki Allaahiin luottamisesta (tawakkul) yhden iimaanin (uskon) ehdoista.
Allaah sanoi profeetalleen: “Ja kun olet päätöksesi tehnyt, pane luottamuksesi Allaahiin!” [Suurat Aal ‘Imraan: 159]
Niin ollen Hän määräsi profeettaansa panemaan luottamuksensa ja uskonsa Allaahiin.
Allaah sanoo: “Oi profeetta, Allaah on riittävä sinulle ja sinua seuraaville uskovaisille.” [Suurat Al-Anfaal: 64]
Ja Hän sanoo: “Sille, joka on kuuliainen Allaahille, Hän ratkaisee kaikki pulmat ja antaa hänelle elatuksen sieltä, mistä hän ei voi sitä odottaakaan. Sille, joka Allaahiin luottaa, Hän on kaikki kaikessa. Totisesti Allaah saavuttaa tarkoituksensa; Allaah on todella antanut kaikelle määränsä.” [Suurat At-Talaaq: 2-3]
Ja Hän sanoo: ”Sille, joka on kuuliainen Allaahille, Hän helpottaa hänen asiansa. Tämä on Allaahin käsky, jonka Hän on ilmaissut teille ja sen, joka pelkää Allaahia (ja täyttää velvollisuutensa Häntä kohtaan) Hän vapauttaa pahoista teoista ja suo hänelle suuren palkinnon.” [Suurat At-Talaaq: 4-5]
Tämän lisäksi, Allaah on yhdistänyt tämän luottamuksen (tawakkul) palvontaan (‘ibaada), kuten ilmenee Hänen lausunnossaan: ”Palvelkaa siis Häntä ja luottakaa Häneen.” [Suurat Huud: 123]
Allaah määrää meitä panemaan luottamuksemme Häneen ja Hän ylistää niitä, jotka sen tekevät. Hän sanoo myös monissa koraanin jakeissa rakastavansa niitä, jotka panevat luottamuksensa Häneen. Kaikki tämä osoittaa ja näyttää Allaahiin luottamisen tärkeyden.
Luottamus Allaahiin on yksi sydämen teoista –joten se on sydämen (suorittama) palvonnan teko. Sen vuoksi sitä, että panee luottamuksensa Allaahiin ei voi tehdä raajoillaan ja ruumiin osillaan. Pikemminkin se löytyy sydämestä, aivan kuten pelko (khauf), syvä kunnioitus (khashija), kaipaus (rarba), suuri pelko (rahba) ja kuuliaisuus (taqwaa) Allaahille –kaikki nämä ovat sydämen (suorittamia) palvonnan tekoja.
Tawakkulin (Allaahiin luottamisen) asema on kuten jotkut oppineista ovat sanoneet: ”Tawakkulin asema uskonnossa on kuten pään asema kehossa.”
Joten henkilö, jolla ei ole tawakkulia ei ole uskontoa, aivan kuten keho jolla ei ole päätä. On hyvin tunnettua, että jos kehosta puuttuu pää se lopettaa elämisen. Samoin on uskonnon suhteen – jos tawakkul puuttuu, puuttuu myös virheettömyys –tarkoittaen, että henkilöllä ei tule olemaan oikeata uskontoa.
Sen vuoksi Allaahiin luottamisella on suuri arvo Allaahin palvelemisen asemilla. Allaah käyttää sitä erottaakseen uskovaiset palvelijansa kaikista muista. Joten hän, joka ei pane luottamustaan Allaahiin ollenkaan, on epäuskova. Ja hän, joka panee luottamuksensa Allaahiin ja myös muihin Allaahin lisäksi (samaan aikaan) on monijumalainen/polyteisti. Kun taas hän, joka panee luottamuksensa yksin Allaahiin, on monoteistinen uskova, jota Allaah rakastaa ja jonka tekoihin ja lausuntoihin Hän on tyytyväinen. Tämä johtuu siitä, että hän on perustanut tekonsa ja lausuntonsa oikealle perustalle.
Joten mikä on tämän tawakkulin (Allaahin luottamisen) merkitys, joka on niin tärkeä ja jolla on niin korkea asema uskonnossa?
Allaahiin luottamisen tarkoitus (tawakkul)
Tawakkul Allaahiin tarkoittaa: Omien asioidensa uskominen Hänelle ja Häneen luottaminen kaikissa asioissa. Asioidensa uskominen Allaahille vaatii, ettei käänny kenenkään toisen puoleen tukea varten.
Joten Allaahiin luottaminen (tawakkul) voi olla koskien uskon asioita, siten, että palvelijan sydän ei käänny kenenkään muun puoleen paitsi Allaahin. Sen vuoksi, hän panee aina luottamuksensa Allaahiin uskoen kaikki asiansa Hänelle.
Pakanat eivät langenneet monijumalaisuuteen ja epäuskoon paitsi sen vuoksi, että he panivat luottamuksensa muuhun kuin Allaahiin, uskoen asiansa muulle kuin Hänelle, ja uskoivat sydämissään, että joku Allaahin lisäksi kykeni vastaamaan heidän pyyntöihinsä, lievittämään heidän huoliaan ja karkoittamaan vahingot heidän luotaan. Joten he panivat luottamuksensa patsaisiin, epäjumaliin, puihin, kiviin, hautoihin, alttareihin ja kuolleisiin. He panivat luottamuksensa luotuihin olentoihin, jotta nämä antaisivat heille asioita, joita vain Allaah pystyy antamaan. Joten he rupesivat pyytämään niiden apua, tarjoamaan niille uhrilahjoja, vannomaan niille valoja ja ohjaamaan eri palvonnan muotoja niihin. Tämä johtui siitä, että he luottivat niihin Allaahin lisäksi, ajatellen, että niillä on kyky hyödyttää heitä, vahingoittaa heitä tai antaa heille heidän pyyntönsä. Tämän vuoksi kun he panivat luottamuksensa muuhun kuin Allaahiin ja ohjasivat uskomuksensa ja palvontansa muuhun kuin Häneen, he epäuskoivat Häneen.
Shirkin perusta on: asioidensa uskominen ja luottamuksensa paneminen muuhun kuin Allaahiin. Sen vuoksi Allaah sanoo: ”Siis pankaa luottamuksenne Allaahiin, jos todella olette uskovaisia.” [Suurat Al-Maa’ida: 23]
Oppineet sanovat: Verbin objekti tässä ”Allaahiin” –sanassa [alkuperäisessä tekstissä] ilmaisee rajoittuneisuutta. Niin ollen aaja tarkoittaa: ”Pankaa luottamuksenne yksin Allaahiin eikä kehenkään muuhun.” Joten Allaah on rajoittanut tawakkulin Itselleen muista erikseen. ”Allaahiin” tarkoittaa ei kehenkään muuhun. Aaja jatkuu:”…pankaa luottamuksenne…jos todella olette uskovaisia.” Allaah on tehnyt tawakkulista (Allaahiin luottamisesta) tässä henkilön uskon merkin Häneen ja todisteen henkilön tauhiidista.
Mitä tulee sellaiseen henkilöön, joka väittää olevansa uskova ja tauhiidia noudattava ja silti panee luottamuksensa muuhun kuin Allaahiin, kuten kiviin, puihin, patsaisiin, hautoihin, kuolleisiin, jne, niin tämän henkilön väite on väärä. Ja hän ei ole uskovainen koska hän on uskonut asiansa jollekin muulle kuin Allaahille.
Samalla tavoin, henkilö voi panna luottamuksensa Allaahiin saavuttaakseen maalliset tarpeensa, kuten elannon saannin, vihollisen estämisen, ja vahinkojen ja vaarojen torjumisen itsestään.
Sen vuoksi, Allaahiin luottaminen voi olla sekä uskonnollisissa että maallisissa asioissa. Joten sinun pitäisi luottaa Allaahiin uskonnossasi ja tauhiidissasi. Ja panna luottamuksesi Allaahiin, jotta Hän täyttäisi tarpeesi vaikka tarpeesi olisivatkin maallisia, kuten syöminen, juominen, vaatetus ja joidenkin määrättyjen päämäärien saavuttaminen. Pane uskosi ja luottamuksesi Allaahiin kaikissa asioissa.
Luottamus Allaahiin ei rajoitu vain uskon ja tauhiidin asioihin. Pikemminkin se pätee jopa maallisiin asioihin ja elannon hakemiseen. Kun on kyse minkä tahansa päämäärän täyttämisestä, älä luota kehenkään muuhun kuin Allaahiin. Taivaiden ja maan avaimet ovat Hänen Kädessään, joten meidän tulee panna luottamuksemme ja uskomme Häneen.
Kaikki palvelijoiden tarpeet ja päämäärät ovat Allaahin Kädessä. Joten miten henkilö voi panna luottamuksensa ja uskonsa muuhun kuin Allaahiin uskonnollisia ja maallisia asioitaan varten? Epäilemättä tämä on tietämättömyyttä ja Allaahista pois kääntymistä. Sen vuoksi Allaahiin luottaminen on yksi palvelemisen suurimmista asemista.