Lähde: Silsilat al-ahaadiith as-sahiiha – aitojen kertomusten sarja – hadiith nro 109.
Abu Dharr ar-Rifaarii (radija Allaahu ‘anhu) sanoi Allaahin lähettilään (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoneen: “Seitsemän taivasta verrattuna kursiin on kuin autiomaalle heitetty sormus ja ‘arshin (Allaahin valtaistuimen) upeus verrattuna kursiin on kuin tuon autiomaan upeus verrattuna tuohon sormukseen.” [tarkoituksen tulkinta]
Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah) kommentoi:
“Tämä hadiith tulee esiin Hänen (Allaahin, Korkeimman) lausuntonsa selityksenä: ‘Hänen kursinsa ulottuu taivaiden ja maan ylle’[1], ja on selvää koskien kursin olemassaoloa, että se on luomistyöstä suurin (Allaahin) valtaistuimen jälkeen, ja, että se on itsenäinen, fyysinen kokonaisuus eikä jotain abstraktia. Näin ollen (tässä hadiithissa) on kumous sellaista vastaan, joka tulkitsee (kursin) tarkoittavan ‘herruutta’ ja ’hallituskauden laajuutta,’ kuten joissain koraanin selityksissä mainitaan. Ja Ibn ’Abbaas ei kertonut (kursin) olevan ’tietoa’, joten ei ole oikein katsoa sitä hänelle kuuluvaksi koska se on peräisin Ja’far bin Abi al-Muriiran kertomuksesta Sa’iid bin Jubairilta (Ibn ’Abbaasilta). Ibn Jariir kertoi sen. Ibn Manda sanoi: ”Ibn Abi al-Muriira ei ole vahva (kertoessaan) Ibn Jubairilta”.
Ja tiedä, että ei ole oikein kuvata kursia… kuten joissain kertomuksissa, että…neljä enkeliä kantavat sitä, jokaisella enkelillä ollen neljä naamaa, ja niiden jalat ovat sillä kalliolla joka on seitsemännen maan alla jne. Joten kaikki tämä ei ole oikein siinä, että sen katsotaan kuuluvan profeetalle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), ja jotkut niistä (kertomukset) ovat rajumpia heikkoudessa kuin muut.”
Alaviite
[1] Suurat al-Baqara, 2:255, tarkoituksen tulkinta.