Lähde: Al-Usuul fii tafdhiil ar-rasuul (Allaahin lähettilään paremmuus) – sivu 5-7.
Sheikh al-Albaanii sanoo johdannossaan:
Tiedä muslimiveljeni, että kenenkään ei ole mahdollista nousta tähän Allaahin ja Hänen lähettiläänsä (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) rakastamisen asemaan paitsi Allaahin, Korkeimman tauhiidilla (erottamisella) yksin palvonnassaan ja profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) erottamisella muiden Allaahin palvelijoiden seuraamisesta, johtuen (Allaahin) lausunnosta: ’Hän joka tottelee lähettilästä (Muhammadia (salla Allaahu ’aleihi wa sallam)) on todellakin totellut Allaahia’ [1] ja Hänen lausunnostaan: ”Sano (Muhammad (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ihmiskunnalle): Jos (todella) rakastatte Allaahia, seuratkaa minua (eli hyväksykää islaamilainen yksijumalaisuus seuratkaa koraania ja sunnaa), ja Allaah rakastaa teitä.” [2] Ja profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ’Ei, kautta Yhden jonka kädessä on sieluni, jos Muusaa olisi elossa, hänellä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin seurata minua.’ [3]
Sanon, että jos joku kuten Muusaa, hän jolle Allaah puhui (suoraan) ei voi seurata muuta kuin profeettaa (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), niin miten kukaan muu voi tehdä niin? Näin ollen tämä on yksi selvistä todisteista profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuraamisen pakollisuudesta, joka on yksi shahaadan (uskontunnustuksen) ehdoista: ”anna Muhammad rasuulu Allaah (että Muhammad on Allaahin lähettiläs)”. Näin ollen Allaah, Siunattu ja Korkein, teki aiemmin mainitussa aajaassa hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuraamisestaan todisteen Allaahin rakkaudesta (seuraajaa kohtaan). Eikä ole epäilystäkään, että ketä tahansa Allaah rakastaa, Allaah on hänen kanssaan kaikessa, kuten mainitaan aidossa hadiith al-Qudsissa [4]: ”(Allaah sanoo), Palvelijani ei lähesty minua millään minulle rakastettavammalla kuin sillä jonka olen tehnyt hänelle pakolliseksi, ja palvelijani jatkaa lähestymistäni vapaaehtoisilla teoilla kunnes rakastan häntä, ja kun rakastan häntä, Olen hänen kuulonsa jolla hän kuulee, hänen näkönsä jolla hän näkee, hänen kätensä jolla hän ottaa kiinni ja hänen jalkansa jolla hän kävelee. [5] Ja jos hän kysyy Minulta, annan hänelle varmasti ja jos hän hakee Minusta turvaa, suojelen häntä varmasti…” [6]
Ja jos tämä jumalallinen välittäminen on vain Allaahin rakastetuille palvelijoille, jokaisen muslimin velvollisuutena on tarttua keinoihin joilla hänestä tulisi Allaahille rakas, eli seuraamalla Allaahin lähettilästä (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) yksin ja vain siten hän saavuttaa Maulaansa [7], Siunatun ja Korkeimman, erityisen huolenpidon. Huomaatko, että pakollisten velvollisuuksien tunteminen ja niiden erottaminen vapaaehtoisista teoista ei ole mahdollista paitsi hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuraamisellaan yksin? Eikä ole epäilystäkään, että mitä enemmän muslimi oppii Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) elämänkerrasta ja tietää hänen miellyttävästä luonteestaan ja hyveistään, sitä suurempi on hänen rakkautensa häntä kohtaan ja sitä laaja-alaisempi ja perusteellisempi on hänen seuraamisensa.”
Alaviitteet
[1] Suurat an-Nisaa, 4:80, tarkoituksen tulkinta
[2] Suurat Aal ʽImraan, 3:31, tarkoituksen tulkinta
[3] Tarkoituksen tulkinta. Sheikh al-Albaanii lisää seuraavan alaviitteen: Ad-Daaramii, Ahmad ja Abu Nu’aim kertoivat sen Jaabir bin ‘Abd Allaahin hadiithista ja se on hasan (hyvä) hadiith kuten selvensin Al-Mishkaatissa ja muissa.
[4] Hadiith jossa profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) raportoi Allaahin puheen Häneltä.
[5] Eli Allaah ohjaa hänen kuulonsa, näkönsä, tekonsa kädellään ja hänen kävelynsä vain sellaiseen joka on hyvää. Katso lisää Sheikh Muhammad ibn Saalih al-’Uthaymiinin (rahimahu Allaah) kommenteistä liittyen Imaam an-Nawaawiin Neljäänkymmeneen ahaadiithiin s. 250-251.
[6] Sahiih al-Bukhaarii nro 6502, tarkoituksen tulkinta
[7] Herra, Auttaja, Suojelija jne. Viittaa Al-Hilaalin/Khanin koraanin tarkoituksen käännökseen englannin kielelle.