Lähde: Silsilat al-hudaa wa an-nuur, kasetti nro 5a/1.
Kysymys: [Neuvo muslimeille, että he pelkäisivät Allaahia elantoa hakiessaan ja vaikeuksien ja vastoinkäymisten aikana]
Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah) sanoo:
”Onnettomuutemme tänä päivänä on, että olemme kääntyneet poispäin luomisemme päätarkoituksesta, joka on Allaahin, tabaaraka wa ta’aalaa, palvominen. Näin ollen suurin osa meistä ei palvo Allaahia, ja ne harvat jotka palvovat Allaahia eivät tiedä miten palvoa Häntä. Ja niistä asioista, jotka olemme unohtaneet, jotka mainitaan tallennetussa koraanissa, joilla Allaah, ’azza wa djall, siunasi meitä kuten Hän sanoi: ”Todellakin olemme lähettäneet dhikrin (eli koraanin) ja varmasti varjelemme sitä.” [1] ja ”Kuka tahansa pelkää Allaahia ja pitää kiinni velvollisuudestaan Häntä kohtaan, Hän tekee hänelle mahdolliseksi päästä eroon (jokaisesta vaikeudesta). Ja Hän elättää häntä (lähteistä) joita hän ei koskaan voisi kuvitella” [2]
Tästä aajaasta on tullut aivan kuin se olisi kumottu koraanista, ei kirjoitettu ylös, jota muslimit lausuvat päivät ja yöt. Mutta mitä hyötyä siitä on jos koraani on kirjoitettu ylös sivuille ja mushafeihin ja seinien koristukseksi mutta sydämet ovat siitä tyhjiä? Paljastettiinko koraani sitä varten, että voisimme koristella talomme sillä ja lausua sitä kuolleidemme yllä ja pitää sitä kaukana elävistä koskien sen soveltamista ja sen noudattamista? Hän, ta’aalaa, sanoi: ”Jotta se (koraani) varoittaisi ketä tahansa joka elää (tervemielinen –uskovainen) ja että sana (eli piina) olisi oikeutettu epäuskovia vastaan” (tarkoituksen tulkinta). Joten ensinnäkin koraani ilmoitettiin eläville eikä niille jotka ovat kuolleet. Toisaalta, se ilmoitettiin jotta ne jotka elävät toimisivat sen mukaisesti, ei, jotta he koristelisivat talonsa ja seinänsä sillä.
Näin ollen tämä aaja on mainittu koraanissa, jonka suurin osa muslimeista –etenkin niistä joille Allaah on siunannut omaisuutta, jotka yrittävät varjella sitä ja pelkäävät menettävänsä sen tai, että se ryöstetään heiltä – on unohtanut: ”Ja kuka tahansa pelkää Allaahia ja pitää kiinni velvollisuudestaan Häntä kohtaan, Hän tekee hänelle mahdolliseksi päästä eroon (jokaisesta vaikeudesta). Ja Hän elättää häntä (lähteistä), joita hän ei koskaan voisi kuvitella”. Tämä aaja antaa kaksi hyvin tärkeätä asiaa Allaahia pelkäävälle henkilölle. Ensinnäkin: jos hän joutuu vaikeaan tilanteeseen, Hän antaa hänelle pakotien siitä, ja toiseksi: jos hänen elantonsa kapenee, Hän elättää häntä sellaisesta paikasta jota hän ei voisi kuvitellakaan. Jos joudumme tänä päivänä vaikeaan tilanteeseen, ehkä joku meistä ei uskokaan Allaahiin, ’azza wa djall, eikä pyydä Allaahin turvaa, eikä pyydä Häneltä nöyrästi, eikä tavoittele Hänen läheisyyttään sen avulla mitä Allaah rakastaa ja mihin Hän on mieltynyt. Hän ei reagoi sellaisella tavalla joka sattui joillekin kansoille ennen meitä, jonka tarinan profeettamme (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kertoi meille. Se on tarina siitä mitä tapahtui joillekin kansoille, jotka tulivat ennen Muhammadin (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lähettämistä ja profeettamme kertoi meille tämä tarinan jotta ottaisimme siitä oppia emmekä unohtaisi sitä kuten edellisessä aajassa: ”Ja kuka tahansa pelkää Allaahia ja pitää kiinni velvollisuudestaan Hän kohtaan, teemme hänelle mahdolliseksi päästä jokaisesta vaikeudesta”. Lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi näistä kansoista:
[Tässä sheikh kertoi tunnetun hadiithin kolmesta miehestä jotka jäivät loukkuun luolaan, ja joista jokainen rukoili ja teki tawassul (haki Allaahin läheisyyttä) hurskailla teoillaan, ja joille Allaah vastasi ja poisti luolan suun sulkevan kiven ja näin ollen vapautti heidät.]
Tämä on aito hadiith, ei pelkkä tarina. Se on al-Bukhaariin ja Muslimin hadiith Allaahin lähettiläältä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), ei israaiilijaatin [3] tarina, joita voi kuulla mutta joille Allaah ei lähettänyt mitään oikeutusta.”
Alaviitteet
[1] Suurat al-Hijr, 15:9, tarkoituksen tulkinta
[2] Suurat at-Talaaq, 65:2-3, tarkoituksen tulkinta
[3] Kirjan kansan kertomuksia.