Lähde: Äänitys ”Means of sustenance”.
Kymmenes ovi on aineellinen keino: Näistä keinoista ovat aineelliset keinot kuten maanviljelijänä, kauppiaana tai valmistajana oleminen –mikä tahansa aineellisista keinoista, kunhan et tuhoa itseäsi. Sinua ei luotu dunian päämäärää varten. Sinut luotiin Allaahin (’azza wa djall) päämäärää varten eli palvonnan päämäärää varten ja tärkein asia on tyytyväisyys ja pidättyväisyys, eli itsehillintä mitä tulee intohimoihin ja itseriittoisuuden hakeminen Allaahilta ja tyytyväisyys Häneen.
Ja tiedät, että joillain ihmisillä on pelkkä moottori ja Allaah aiheutti hänen elantonsa siitä –hänen perheensä elannon, tuosta yhdestä moottorista. Ja joillain heistä on aasi, ja joillain kylien ihmisillä on vain yksi aasi ja hän käyttää siitä koko perhettään varten. Joillakin on kameli, ja hän elättää (sillä) perheensä. Ja joitakin varten on sähköinen työkalu, tai pihdit ja koko perhettä elätetään tällä. Joillain heistä on kolme, neljä, viisi asiaa hallussaan, hän myy ja käyttää rahan perheeseensä. Ja muilla on miswaak ja hän elättää (sen avulla) perheensä. Ja jollain toisella on myskiä ja hän käyttää rahan perheeseensä.
Ja kuten sanoisit: ‘Oi Allaah, tämä on se du’aa ja Sinun velvollisuutesi on siihen vastaaminen.’ Samalla tavoin sanot: ‘Oi Allaah, tämä on se keino ja Sinun velvollisuutesi on minun elättämiseni.’
Keinosta ei pidä olla riippuvainen. Koska jos luotat keinoon ja vain keinoon, niin olisit riippuvainen ja panisit luottamuksesi muuhun kuin Allaahiin – ja tämä ei ole sallittua. Tämä on pelkkä keino. Jos Allaah ei olisi käskenyt meitä käyttämään keinoa niin emme olisi käyttäneet sitä. Mutta se on Allaahin käsky ja katso Mariamia (’aleihi as-Salaam) synnytyksensä jälkeen, Allaah sanoo hänelle:
’Ja ravista taatelipalmun vartta sinua kohti ja se antaa tuoreiden, kypsien taatelien tippua päällesi.’
Tässä raskauden tilassa henkilön ollessa heikko, Hän sanoi silti: ‘Ravista taatelipalmun vartta sinua kohti…’ Jotain keinoa täytyy käyttää. Käytä keinoa. Emme ole dervissejä –mitään tekemättömiä ihmisiä. Olemme muslimeja ja daliilin ihmisiä ja koraanin ja sunnan ihmisiä. Teemme töitä eri tavoilla –turvallisella, oikealla tavalla, joka ei ole ristiriidassa diinin kanssa, eli keino ei ole jotain, jota Allaah ei ole lainsäätänyt.
Voi olla, että joku henkilö sanoo, ‘me varastamme’ ja tämä on yksi keino. Joku toinen voi sanoa, ’teemme huorin’, ja tämä on yksi keino. Joku toinen myy päihteitä ja sanoo ’tämä on yksi keino’. Nämä keinot eivät ole lainsäätämiä, ne ovat kiellettyjä. Tai hän pyytää lahjuksia tai ryöstää tai rosvoaa ja sanoo, ’tämä on yksi keino’ tai pettää ja huijaa ja sanoo: ’tämä on yksi keino’. Ei, keinon tulee olla lainsäätämä siitä mitä Allaah on tehnyt halaaliksi, että siinä ei ole mitään tottelemattomuutta, ristiriitaa Allaahin diinin kanssa. Hän mainitsi tässä aajassa (tarkoituksen tulkinta):
‘Ja ravista taatelipalmun vartta sinua kohti ja se antaa tuoreiden kypsien taatelien tippua päällesi.’
Aina kun hän astui mihraabiin –yksityishuoneen rukouspaikkaan, Zakariija löysi hänet (Mariamin) elannon kanssa vaikka Allaah kertoikin meille tämän hänestä. Hän löysi hänen elannon kanssa. Zakariija sanoi: Oi Mariam, mistä sait tämän? Hän sanoi: Allaahilta. Totisesti Allaah antaa elannon kenelle Hän haluaa rajoittamatta.
Silloin Zakariija pyysi Herraltaan. Jos teet töitä lainsäätämällä, luotetulla keinolla, luotat Allaahiin (subhaanahu wa ta’aalaa) ja kautta Allaahin, rizqisi tulee luoksesi, epäilemättä. Ja olen antanut sinulle esimerkkejä ja Allaah antaa esimerkkejä ihmisille, jotta he miettisivät. Sanon sinulle, että joku henkilö elättää perhettään myymällä miswaakia ja joku toinen elättää perhettään olemalla öljykauppias ja joku toinen olemalla ghee -kauppias, ja joku toinen on hunajakauppias ja joku myy vehnää. Hän myy vehnää ja tuo toinen on ’bazzaar’ ja hän myy siemeniä. Oikeamielisten edeltäjien elämänkerrat ovat täynnä tätä. Ja tuo tuossa on ’al-kaijjaal’ – hänellä on vaaka ja hän punnitsee ihmisille ja he maksavat hänelle, ja tuo korjaa kenkiä, ruuvaa sen ja sitoo sen. Kaikki tähän asti mainitsemani on olemassa ja se on merkki Allaahin, ar-Razzaaqin merkeistä. Hän on Allaah (’azza wa djall) ja ja voi hyvinkin olla, että henkilö joka korjaa kenkiä on suuremmassa tyytyväisyyden tilassa kuin suuri kauppias tai iso pomo. Tai se, joka korjaa ja myy kelloja. Voit hyvinkin löytää hänet tyytyväisyyden tilassa. Hänellä on neljä kelloa omistuksessaan ja hän myy sen, menee kotiin ja on tyytyväinen. Voi olla, että et löydä tällaistä tyytyväisyyttä kauppiaan tai suuren pomon suhteen. Heistä kumpikin- hänen päänsä on täynnä ongelmia ja hän ei löydä rentoutumista unessaan eikä hän ole kärsivällinen, eikä hän lepää. Kaikki on huolta ja stressiä ja monet heistä sairastuvat diabetekseen, syöpään ja astmaan. Hänellä taas on hyvä olla, eli sillä, joka myy hunajaa, vehnää, kelloja jne. Hän on tyytyväinen. Häntä eivät huoleta verot tai tilan vuokra. Ja tärkein asia on tyytyväisyys.