Lähde: The Prophetic medicine.
Kärsivällisyys on puolikas uskoa, koska se on ominaisuus, joka käsittää kärsivällisyyden ja kiitollisuuden (shukr). Kuten yksi edeltäjistä (salaf) on sanonut: Usko on kahdessa puolikkaassa: yksi puolikas kärsivällisyyttä, yksi puolikas kiitollisuutta. Ja Korkein sanoi: ”Todellakin siinä on merkkejä jokaiselle joka pysyy kärsivällisenä ja on todella kiitollinen [Suurat Ibrahiim : 5, tarkoituksen tulkinta]
Kärsivällisyys suhteessa uskoon on kuten pää suhteessa kehon. Sitä on kolmea lajia:
1- kärsivällisyys Allaahin määräämiä velvollisuuksia (fard) kohtaan, että henkilön ei pitäisi laiminlyödä niitä;
2- kärsivällisyys pidättäytyä Hänen kieltämistään teoista, että henkilön ei pitäisi tehdä niitä;
3- kärsivällisyys Hänen tuomioidensa (qadaa) ja päätöksiensä (qadar) suhteen, että henkilön ei pitäisi paheksua niitä.
Se joka täydellisesti täyttää nämä kolme astetta on viimeistellyt kärsivällisyyden. Koska tämän ja seuraavan maailman nautintoa, niiden siunauksia, ja voittoa ja valloitusta ei voi saavuttaa paitsi kärsivällisyyden sillan ylitse, aivan kuten kukaan ei saavuta paratiisia paitsi ylittämällä sillan. ’Umar ibn al-Khattaab sanoi: Saavutimme elämän parhaan kärsivällisyydellä.
Jos mietit maailmassa saavutetun täydellisyyden asteita, näet, että ne riippuvat kaikki kärsivällisyydestä. Ja jos mietit puutteellisuutta, jonka omaamisesta henkilöä syytetään, näet sen kaiken tulevan kärsivällisyyden puutteesta. Näin ollen rohkeus ja puhtaus, hyvyys ja muiden rakastaminen, kaikki tämä on hetken kärsivällisyyttä.
Suurin osa kehon ja sydämen sairauksista syntyvät yksinkertaisesti kärsivällisyyden puutteesta. Eikä ole kärsivällisyyden kaltaista sydänten, kehojen ja mielten terveyden ylläpitämiseksi. Koska se on suuri lääke, mahtava tirjaaq (parannuskeino), vaikka se sisältäisi ainoastaan Allaahin seuran ”koska Allaah on kärsivällisten kanssa.” [Suurat al-Baqara :153, tarkoituksen tulkinta], ja Hänen mieltymyksensä heitä kohtaan koska todellakin ”Allaah rakastaa niitä jotka ovat kärsivällisiä” [Suurat aal-’Imraan :146, tarkoituksen tulkinta], ja Hänen voiton antamisensa ihmisilleen ’koska voitto tulee kärsivällisyyden kanssa’; ja se on hyväksi kärsivällisyyden ihmisille, ”Ja jos osoitatte kärsivällisyyttä, se on todellakin paras suunta niille jotka ovat kärsivällisiä” [Suurat an-Nahl : 126, tarkoituksen tulkinta], ja, että se on vaurauden syy, ”Oi te jotka uskotte! Kestäkää ja olkaa kärsivällisempiä (kuin vihollisenne), ja varjelkaa aluettanne sijoittamalla armeijayksikkönne pysyvästi niihin paikkoihin joista vihollinen voi hyökätä kimppuunne, ja pelätkää Allaahia, jotta voisitte menestyä.” [Suurat aal-’Imraan :200, tarkoituksen tulkinta].