Abu Hurairalta (radija Allaah ’anhu), joka kertoi Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen:
”Ihmiset tulevat kohtaamaan petoksen vuosia, jolloin valehtelijaa tullaan uskomaan, totuudenmukaista epäilemään, petolliseen tullaan luottamaan ja luotettavaa tullaan pitämään petollisena ja viheliäinen (ar-ruwaibida) tulee puhumaan suunsa puhtaaksi.” Sitten joku sanoi: “Keitä ovat viheliäät (ar-ruwaibida) ?” Hän vastasi: ”Alhaiset, katalat miehet, jotka puhuvat suunsa puhtaaksi yhteisistä asioista.” [1]
Joten tietämällä oman arvonsa hän tulee käyttäytymään kuten hänen sopii kaikissa asioissa ja kukaan ei tule vahingoittamaan muiden yrityksiä. Se on aivan kuten Imaam Ibn Hazm (rahimahu Allaah) sanoi:
”Tiedon aloille ja sen ihmisille ei ole mitään turmiollisempaa kuin se, että ne, jotka eivät ole sen ihmisiä tunkeutuvat sen sisälle. He ovat tietämättömiä ja silti he luulevat, että heillä on tietoa, he aiheuttavat turmellusta samalla kun he luulevat korjaavansa asioita. Olkoon Allaah Armollinen sille, joka sanoi: ’Jokainen innostunut hupsu on ilmoittanut olevansa halukas opettamaan, hän on tyhmä ja silti hän väittää olevansa oppinut ja opettaja.’ Joten tiedon ihmisten sopii siteerata tätä vanhaa tunnettua runoa, jota siteerataan jokaisessa istunnossa: “Lampaasta on tullut niin heikko ja riutunut, että sen munuaiset näkyvät niin, että jopa jokainen köyhä tietämätön henkilö jättää sen rauhaan’.”
Näin ollen etsimme Allaahin turvaa sielulta, joka ylimielisesti yrittää korottaa itseään vuorien tasolle, kun taas Allaahille se ei ole edes siemenen arvoinen! Ja tiedon ihmisille ja oppilaille se on heikko ja luhistunut. Joten asia on kuten sanotaan:
“Jos ne henkilöt, jotka eivät tiedä pysyisivät hiljaa niin se olisi riidan loppu.” Näin ollen avain kaikkeen tähän on se, että jokaisen henkilön tulisi tietää oma arvonsa ja asemansa, eikä rikkoa ylittämällä rajojaan ja Allaah yksin antaa menestyksen.
Alaviitteet:
[1] Ahmadin (nro 7899), Ibn Maajan (nro 4036) ja muiden kertoma ja sen kertomusketju on heikko ’Abd al-Maalik ibn Qudaaman vuoksi, joka on heikko sekä Ishaaq ibn Abi al-Furaatin vuoksi, joka on tuntematon. Kuitenkin sillä on toinen kertomusketju, josta Ahmad on kertonut (nro 8440) ja silminnäkijän kertomus myös Ahmadin kertomana (3/220), joten hadiith on vahvistettu hasanin tasolle.